ליווי בתי ספר

כל הפעילות שלי בתחום היעוץ הארגוני נעשית במסגרת IMO, מומלץ להכנס לאתר של IMO הבינלאומי ואתר IMO-Israel

IMO Homepage

ליווי והדרכה לבתי ספר

הליווי מתייחס במובן הרחב לכל הפעילויות של בית הספר הקשורות  ב "מרחב המבוגרים" קרי מורים, הורים, עמותה, רשויות, משרד החינוך וכו. בכל אלה ישנו עיסוק ביחסים, התפתחות, החלטות ומשברים.

התהליך רלוונטי לכל בית ספר. התאמה מיוחדת נעשית לבתי ספר הפועלים תחת עמותה.

 

 

תאור התהליך

(1)               מפגש פתיחה: הרצאת פתיחה, העלאת צרכים.

(2)               לב התהליך: יכול ללבש צורות שונות: הרצאה, דיון, סדנא, פגישות אישיות, פתרון קונפליקטים בין שניים ועוד.

(3)               סיכום

התהליך מנסה בעצם קיומו ליישם את מושגי היסוד – עניין וכבוד לאחר, שיח ודיאלוג, התפתחות והעצמה.

 

נושאים ותהליכים לעבודה במסגרת הליווי

 

חזון היוזמה:

אחד התהליכים המשמעותיים שיוזמה יכולה לעבור הוא בניית החזון. ניתן לבנות חזון ליזמה בראשית דרכה או בשלב מאוחר יותר.

לכל יוזמה ראוי אחת למספר שנים להתבונן בחזון, לבחון האם יש צורך לרענן אותו ולבחון את היישום שלו.

בתהליך במידת האפשר לומדים את הביוגרפיה של הארגון, מתחברים לתמונה הצומחת שלו, היכן הוא נמצא, בתוך איזה תהליכים הארגון כרגע, מה ראוי לטיפוח והיכן דרוש שינוי.

 

קבוצת ניהול

חקירת הגוף המוביל את היוזמה. לגוף זה לפעמים השמות הבאים: צוות נושא, הנהלה, מעגל, צוות מרכז.

המטרה היא להגיע להבנת האחריות, הסמכות, הקשרים עם הגופים האחרים,בניית צורת עבודה, ישיבות ודיונים, קבלת החלטות, הרכב (מורים, גננים, עמותה, הורים וכו).

מורים-הורים

עיסוק אינטנסיבי בבניית מערכת יחסים ראויה ונכונה בין מורים להורים, כולל מבנים, גופים, התקשרות, כתובות לפניה , תוך דגש על שיח ודיאלוג בינהם.

 

מורים-הורים-עמותה

בבתי ספר בהם פועלות עמותות : בניית תמונה בהירה ופשוטה של מערכת היחסים במושלש מורכב זה (מורים-הורים-עמותה), חלוקת אחריות ותפקידים, ובמידת הצורך הקמת צוות שמשלב את הגופים והיחסים.

 

ועד עמותה

הבנה והגדרת סמכות, אחריות ותפקידים של הועד המנהל, ברמה החוקית וברמה העקרונית. ממוש

הצעות לעבודה ופעילות ועד ביוזמה מרובת ישויות (גנים, ב"ס יסודי, תיכון, סמינר)

מבנה ארגוני ובניית מבנה ארגוני חדש

בביוגרפיה של ארגון קיים שלב בו נכון לבנות מבנה ארגוני חדש ליוזמה (ב"ס, גנים, עמותה, הורים). בתהליך זה מתקיימים השלבים העיקריים הבאים:

  • התבוננות ביוגרפיה של היוזמה והבנת התהליך שהוביל מבנה הקיים
  • נתוח תמונת היוזמה, גורמי שחיקה, חוסר תקשורת, קונפליקטים מהותיים
  • סקירת אופציות למבנה ארגוני
  • בניית תהליך בן מספר פגישות בסופו מוקם מבנה ארגוני שמתאים ליוזמה

מנדטים

מנדטים היא דרך פעולה לחלוקת תפקידים ואחריות. הנמדטים היא דרך מרכזית ליישום של מטרות היסוד – פתוח אמון, פתוח עניין באחר, אחריות אישית וקבוצתית, יחסי יחיד ומעגל חברים.

 היעוץ הארגוני בנושא זה כולל סדנת מבוא למנדטים (הרצאה ותרגול) ובהמשך ליווי והטמעה של עבודה במנדטים, הגדרות והצגה נכונה לצוות.

. מומלץ לקרא מאמר מפורט בנושא.

טיפול בנושאי כח אדם:

  • הגדרת תפקיד ריכוז כח אדם
  • גיוס, ראיונות, קליטה, סדנת ראיונות. קריטריונים לצרוף לצוות.
  • תהליכי פטורים
  • בניית תהליכי מיון וסינון במרכז הערכה.

שיחות משוב

הצעות למתודות לשיחות משוב, מעבר לדרכים המקובלות (והחשובות לכשעצמן) של מנהל מול הכפופים לו. במיוחד חשוב לציין משובים על בסיס שוויוני, בהם העובדים מחולקים לזוגות או קבוצות קטנות ונותנים במתודה מיוחדת משובים זה לזה, ומהווים קבוצת תמיכה.

הגדרות של בעלי תפקיד מרכזיים:

בבתי ספר שעובדים במנדטים (וגם כאלה שלא) קיימים מספר תפקידים שחוזרים על עצמם, תפקידים מורכבים שדורשים תשומת לב בהגדרה , בממשקים ובתהליכים הקשורים אליהם: (דוגמאות)

  • רכז כח אדם – תהליך גיוס, ראיונות, קבלת החלטות, בנושא גיוס, פטורים.
  • מנהלן – אחריות, שרות, קשר לב"ס לגנים ולועד העמותה.
  • רכז תרפיות – בניית תהליכי תרפיה, שאלות כח אדם לגבי תרפיסטים, קשר עם רופא, אחריות וקשר מחנך-תרפיסט-הורה-ילד
  • קליטת ילדים

 

קולגיום (חבר המורים)

כינון אסיפה שבועית של כל המורים בבית הספר, בניית האספה כנדבך משמעותי בחיי הרוח של בית הספר, דרך תהליכי חישה של המתרחש, לימוד משותף, שיתוף בלבטים, פעילות אומנותית משותפת ועוד.

מהות הרעיון, הקמה של קולגיום, תכנית עבודה, ליווי מרכז הקולגיום


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s